De tien geboden (voor meevarende vrouwen)
Meevaren wordt door echtgenotes van zeevarenden gelukkig gezien als een voorrecht. Dit meevaren is niet altijd rozegeur en maneschijn. Als er problemen ontstaan dan is het doordat de meevarenden niet voldoende weten wat er wel en niet van hun verwacht wordt.
Hier volgt de beroemde lijst, opgesteld met behulp van meevarenden en vele deskundigen:
1) De echtgenotes aan boord hebben geen rang.Ze hebben dus ook niet de rang van hun wederhelft. De vrouw van de tweede is niet 'hoger' dan de vrouw van de vierde. Het respect dat zij ontvangen wordt bepaald door hun 'vrouw' en 'gast' zijn, door hun leeftijd en door het respect dat zij door hun optreden verdienen.
2) Niet bemoeien met het werk aan boord. Geinteresserd zijn, vragen stellen.... graag! Maar geen bemoeizucht. Ook al zouden drie dagen achtereen de aardappelen aangebrand zijn, dan nog niet naar de kok lopen en zeggen hoe aardappelen gekookt moeten worden. Ook niet klagen; laat dat maar aan de bemanningsleden over.
3) Er gaat altijd wel eens iets mis aan boord, er worden natuurlijk wel dingen gezegd, die beter niet gezegd en gehoord hadden mkunnen worde. Wees als meevarende echtgenote geen klikspaan. Fungeer niet als het paar extra ogen en oren van uw man.
4) In de mannengemeenschap op een schip is de invloed van een enkele vrouw aan boord onvoorstelbaar groot. Wend die invloed ten goede aan. Roddel bijvoorbeeld nooit. Als anderen roddelen, trek u zich dan taktvol terug of probeert u het gesprek een andere wending te geven. Heb met uitzondering van uw echtgenoot, geen nadrukkelijke favorieten aan boord. Vorm geen exclusief groepje om u heen, dat in de bar luidruchtig en uitbundig de boventoon voert, dat de anderen het gevoel geeft dat zij er niet helemaal bij horen. Zo'n enkele vrouw moet bijna de instelling hebben van een hostess; zijn moet harmonie en goede sfeer scheppen en bewaren. De vrouwen aan boord kunnen er door hun takt toe bijdragen dat de reis voor iedereen aan boor prettig is.
5) De meevarende echtgenoot behoort door haar man voorgesteld te worden aan de gezagvoerder en bemanning, althans voor zover zijn daarmee in contact komt.
6) Bemanningsleden die s'achts gwerkt hebben slapen overdag. Zorg ervoor dat kinderen die meereizen zich 'koest' houden in de gangen en er niet rennend en schreeuwend krijgertje spelen.
7) De hutten worde schoongemaakt en enigzins opgeruimd. Maae een hut die door twee mensen bewoond wordt is een stuk bewerkelijker. Van de meevarende echgenote mag worden verwacht, dat ze zelf ook de hut een beetje netjes houdt.
8) De echtgenotes moeten zich realiseren dat hun man vaak geen tijd heeft om te passagieren als het schip in de haven ligt. Juist dan is er veel werk te doen. ALs hij u alleen de wal op laat gaan, is dat geen 'in de steek laten' van hem. Vraag meteen even rond of u voor opvarenden die niet de wal op gaan nog inkopen kunt doen.
9) U kunt er rustig van uitgaan dat aan boord van een schip niets geheim kan blijven. Het is daarom beter ook niets te doen en niets te zeggen dat niet door het hele schip geweten mag worden.
10) Nogmaal, ten ovevloede misschien: een vrouw aan boord heeft een grote invloed. gebruik die invloed zo, dat de bemanning u aan het eind van de reis node ziet vertrekken.
Hier volgt de beroemde lijst, opgesteld met behulp van meevarenden en vele deskundigen:
1) De echtgenotes aan boord hebben geen rang.Ze hebben dus ook niet de rang van hun wederhelft. De vrouw van de tweede is niet 'hoger' dan de vrouw van de vierde. Het respect dat zij ontvangen wordt bepaald door hun 'vrouw' en 'gast' zijn, door hun leeftijd en door het respect dat zij door hun optreden verdienen.
2) Niet bemoeien met het werk aan boord. Geinteresserd zijn, vragen stellen.... graag! Maar geen bemoeizucht. Ook al zouden drie dagen achtereen de aardappelen aangebrand zijn, dan nog niet naar de kok lopen en zeggen hoe aardappelen gekookt moeten worden. Ook niet klagen; laat dat maar aan de bemanningsleden over.
3) Er gaat altijd wel eens iets mis aan boord, er worden natuurlijk wel dingen gezegd, die beter niet gezegd en gehoord hadden mkunnen worde. Wees als meevarende echtgenote geen klikspaan. Fungeer niet als het paar extra ogen en oren van uw man.
4) In de mannengemeenschap op een schip is de invloed van een enkele vrouw aan boord onvoorstelbaar groot. Wend die invloed ten goede aan. Roddel bijvoorbeeld nooit. Als anderen roddelen, trek u zich dan taktvol terug of probeert u het gesprek een andere wending te geven. Heb met uitzondering van uw echtgenoot, geen nadrukkelijke favorieten aan boord. Vorm geen exclusief groepje om u heen, dat in de bar luidruchtig en uitbundig de boventoon voert, dat de anderen het gevoel geeft dat zij er niet helemaal bij horen. Zo'n enkele vrouw moet bijna de instelling hebben van een hostess; zijn moet harmonie en goede sfeer scheppen en bewaren. De vrouwen aan boord kunnen er door hun takt toe bijdragen dat de reis voor iedereen aan boor prettig is.
5) De meevarende echtgenoot behoort door haar man voorgesteld te worden aan de gezagvoerder en bemanning, althans voor zover zijn daarmee in contact komt.
6) Bemanningsleden die s'achts gwerkt hebben slapen overdag. Zorg ervoor dat kinderen die meereizen zich 'koest' houden in de gangen en er niet rennend en schreeuwend krijgertje spelen.
7) De hutten worde schoongemaakt en enigzins opgeruimd. Maae een hut die door twee mensen bewoond wordt is een stuk bewerkelijker. Van de meevarende echgenote mag worden verwacht, dat ze zelf ook de hut een beetje netjes houdt.
8) De echtgenotes moeten zich realiseren dat hun man vaak geen tijd heeft om te passagieren als het schip in de haven ligt. Juist dan is er veel werk te doen. ALs hij u alleen de wal op laat gaan, is dat geen 'in de steek laten' van hem. Vraag meteen even rond of u voor opvarenden die niet de wal op gaan nog inkopen kunt doen.
9) U kunt er rustig van uitgaan dat aan boord van een schip niets geheim kan blijven. Het is daarom beter ook niets te doen en niets te zeggen dat niet door het hele schip geweten mag worden.
10) Nogmaal, ten ovevloede misschien: een vrouw aan boord heeft een grote invloed. gebruik die invloed zo, dat de bemanning u aan het eind van de reis node ziet vertrekken.
1 Comments:
At Thursday, December 22, 2005 1:14:00 AM, Anonymous said…
Leuk stuk! Handig voor als ik later een zeeman aan de haak sla ofzo.
Post a Comment
<< Home